A l’origen de tota ficció hi ha una veu que té dues cares:
una cara és la de l’absència, l’altra és la de l’oblit.
una cara és la de l’absència, l’altra és la de l’oblit.
L’absència és l’emblema d’allò que dorm: és el món que permet la ficció, és un ordre que permet que se suspenguin puntualment les normes que el regeixen a favor d’unes altres.
Quan la ficció s’acaba i es desperta, l’ombra de l’absència es dissol. El món recupera les normes que havia perdut, i la veu calla.
D’aquesta veu, els grecs en deien dàimon.
L’oblit és el símbol d’allò que somia: és la pèrdua d’aquest món, és el desig de la vinguda d’un registre nou: amb les seves pròpies ombres i amb les seves pròpies cares.
Quan la ficció s’acaba i el món recorda, el llit de l’oblit perdura. L’ordre es refà però la veu canta, muda.
D’aquesta mudesa, els psicoanalistes en diuen forclusió.
De la conjunció d’una ombra i d’un llit neixen les Edicions del Forclòs.